Bouwsels van verbeelding.
BREMANS FOREST
"BREMANS FOREST"
van 11 oktober t/m 15 november
Bouwsels van verbeelding.
Ze ontstaan
vanzelfsprekend, ze zijn eenvoudig, ze evoceren complexiteit. De objecten van
Wim Geeven oscilleren tussen sculpturaal en architecturaal, tussen herkenbaar
en ondefinieerbaar. Ze roepen een waaier aan beelden op zonder met één ervan
samen te vallen. Dat is mede wat hun aantrekkingskracht bepaalt: hoe deze
objecten ook refereren aan een gebouw, een berg, een vlinder, een skelet, een
boomstam, een vliegtuig, ... ze blijven een raadsel. Ze zijn meerduidig,
op een intrigerende manier ‘onduidelijk’. Ze ontsnappen aan onze quasi-spontane
drang de dingen te benoemen.
Met veel
aandacht zaagt Geeven zijn artistiek materiaal uit broos hout van in de wijk
verzamelde fruitkistjes. Met nog meer aandacht worden de streepjes hout
verlijmd tot een sculpturaal of architecturaal gegeven. Hout als weefsel,
structuur, textuur, ritme, patroon. Hout dat ruimtes doet ontstaan, binnen- en
buitenruimtes, en grenszones. Houtjes die zich schikken tot een geritmeerd
ruimtegevoel. Houtjes die structuren constitueren waar lucht, licht en
verbeelding vrij spel hebben.
Tekst, Ruth Loos
FOWERS AND PIGMENTS
7 september tot en met 28 september
14 september/vernissage : 16.00-22.00vitrine alle dagen te bezichtigen
EEN interview ALS INTRODUCTIE.
Hoe
kader je deze tentoonstelling?
Deze tentoonstelling bouwt verder op een
onderzoek dat ik gestart heb tijdens een residentie in Tilburg. Ik was op zoek
naar de verhouding tussen schilderkunst en een specifieke site of plaats. Ik
stelde me de vraag hoever je kan afstappen van het klassieke ‘olie op
doek’-werk maar toch nog over schilderkunst kan spreken. (...) Het meest
specifieke kenmerk van deze expo is dat het werk enkel zichtbaar is vanaf de
straatzijde door het raam. Dit raam vormt letterlijk het kader van de
tentoonstelling.
Waarom
is je keuze gevallen op de titel ‘Flowers and Pigments’?
De titel heb ik overgenomen van een groep
werken waar ik momenteel aan werk in mijn atelier. Het theoretisch
onderzoeksproces is duidelijk rond, maar is niet enkel te zien in deze groep
werken. Een solotentoonstelling is eigenlijk een mooi moment. Hier komen de
verschillende aspecten samen. Alle gecreëerde beelden worden ontegensprekelijk.
Het beeld is een definitie van wat we kennen, herkennen en/of ervaren. De titel
is de ingang voor de toeschouwer om naar die beelden te komen kijken......
(J.T.)
Sarah Smolders ‘Flowers and Pigments’
Salon 2060, Maaldersstraat
40, Antwerpen
SLOWSTATION
Samen met de vele andere kunstenorganisaties in Antwerpen Noord, doet SALON2060 op zondag 16 juni de deuren open in het kader van OPEN NOORD.
(van 16 juni t/m 16 augustus)
Op die dag tonen Wim Geeven en
Hendrik-Jan Peeters het resultaat van hun samenwerking met het
project SLOWSTATION.
Het project SLOWSTATION is een onderzoekstation op
kamerformaat dat dient om straks op diverse posten in ’t stad, ook met inbreng
van andere kunstenaars een videoverslag te doen dat als onderwerp vertraging
heeft.
Het wil verslag
doen van die dingen waar wij meestal aan voorbij gaan.
U bent van harte
welkom; de deur staat open van 11 tot 17 uur en u krijgt een woordje uitleg over
de organisatie en in het bijzonder over dit project.
10-02 9-03
Ida Wollens en Bart Verschueren werken tijdens deze expo beurtelings aan eenzelfde schilderij op groot formaat. Dit vitrineproject verschuift de aandacht van het afgewerkte schilderij naar het daaraan voorafgaande proces.
Beide kunstenaars neigen in hun individuele
werk naar een zeker vorm- en kleurenexperiment, met als basis een beheerst
chaotische gelaagdheid. De uitwerking van hun schilderijen verschilt echter
sterk. Ida werkt via toevoegingen en uitsparingen systematisch naar een
eindbeeld toe waarin geometrische vlakken de overhand nemen, al dan niet
berustend op van zijn boodschap ontdane symboliek; Bart behandelt zijn doeken
eerder als sculpturen, en zorgt voor een meer organisch karakter. Hij doelt er
op zijn werkwijze zelf bloot te leggen door ter plaatse losse doeken te
beschilderen en onafgewerkt achter te laten.
Van 10 februari tot 8 maart kan u de evolutie
van hun werk volgen in Salon2060. Op 9 maart vindt de vernissage annex
finissage plaats, waarbij enkele tussenstadia van het werk getoond zullen
worden.
SPACE #21
van 10 december t/m 18 januari
Space #21 is het resultaat van experimenten met
de representatie van ruimte in de werkelijke ruimte. In dit werk wordt een schilderij van een
virtuele ruimte, die de zwaartekracht lijkt te vermijden
(voorwerpen zweven, er is geen vloer, etc.), geplaatst in de werkelijke ruimte
van Salon2060. Het schilderij wordt zo geplaatst dat zij de representatie
nabootst. Het wordt zelf een object in de (virtuele)ruimte die zij
creëert.
Distance-Courage
van 10 september tot 9 oktober 2012 ( opening zaterdag 15 september om 16.00 uur)
Het is het resultaat van een intens onderzoek in een leeg zwembad dat ze gebruikte als laboratorium van waaruit zij verslag doet van de bijna rituele handelingen van schoonmaken , ordenen en opbouwen . Het is een totaal kunstwerk geworden bestaande uit scharnierende houten structuren door de SALON2060 ruimte die refereren aan de maat van een zwemmer en de golfslag van het water.
AXIS OF THE SWIRL
van 2 mei tot 16 juni
Lotte Geeven installeert diagonaal door de ruimte van SALON2060 een 7 meter
lange speervormige as bestaande uit gekleurde houten fragmenten die deze
negentiende eeuwse ruimte doet kantelen en uit haar balans haalt.
Abonneren op:
Posts (Atom)