BREMANS FOREST


"BREMANS FOREST"
 van 11 oktober t/m 15 november


















Bouwsels van verbeelding
Ze ontstaan vanzelfsprekend, ze zijn eenvoudig, ze evoceren complexiteit. De objecten van Wim Geeven oscilleren tussen sculpturaal en architecturaal, tussen herkenbaar en ondefinieerbaar. Ze roepen een waaier aan beelden op zonder met één ervan samen te vallen. Dat is mede wat hun aantrekkingskracht bepaalt: hoe deze objecten ook refereren aan een gebouw, een berg, een vlinder, een skelet, een boomstam, een vliegtuig, ... ze blijven een raadsel.  Ze zijn meerduidig, op een intrigerende manier ‘onduidelijk’. Ze ontsnappen aan onze quasi-spontane drang de dingen te benoemen.
Met veel aandacht zaagt Geeven zijn artistiek materiaal uit broos hout van in de wijk verzamelde fruitkistjes. Met nog meer aandacht worden de streepjes hout verlijmd tot een sculpturaal of architecturaal gegeven. Hout als weefsel, structuur, textuur, ritme, patroon. Hout dat ruimtes doet ontstaan, binnen- en buitenruimtes, en grenszones. Houtjes die zich schikken tot een geritmeerd ruimtegevoel. Houtjes die structuren constitueren waar lucht, licht en verbeelding vrij spel hebben.
Tekst, Ruth Loos







FOWERS AND PIGMENTS



Sarah Smolders

7 september tot en met 28 september

14 september/vernissage : 16.00-22.00
 vitrine alle dagen te bezichtigen

EEN interview ALS INTRODUCTIE.        
Hoe kader je deze tentoonstelling?

Deze tentoonstelling bouwt verder op een onderzoek dat ik gestart heb tijdens een residentie in Tilburg. Ik was op zoek naar de verhouding tussen schilderkunst en een specifieke site of plaats. Ik stelde me de vraag hoever je kan afstappen van het klassieke ‘olie op doek’-werk maar toch nog over schilderkunst kan spreken. (...) Het meest specifieke kenmerk van deze expo is dat het werk enkel zichtbaar is vanaf de straatzijde door het raam. Dit raam vormt letterlijk het kader van de tentoonstelling.

Waarom is je keuze gevallen op de titel ‘Flowers and Pigments’?

De titel heb ik overgenomen van een groep werken waar ik momenteel aan werk in mijn atelier. Het theoretisch onderzoeksproces is duidelijk rond, maar is niet enkel te zien in deze groep werken. Een solotentoonstelling is eigenlijk een mooi moment. Hier komen de verschillende aspecten samen. Alle gecreëerde beelden worden ontegensprekelijk. Het beeld is een definitie van wat we kennen, herkennen en/of ervaren. De titel is de ingang voor de toeschouwer om naar die beelden te komen kijken......


(J.T.)

Sarah Smolders ‘Flowers and Pigments’

Salon 2060, Maaldersstraat 40, Antwerpen







SLOWSTATION


Samen met de vele andere kunstenorganisaties in Antwerpen Noord, doet SALON2060 op zondag 16 juni  de deuren open in het kader van OPEN NOORD.
(van 16 juni t/m 16 augustus)
Op die dag tonen Wim Geeven  en  Hendrik-Jan Peeters het resultaat van hun samenwerking met het project SLOWSTATION.

Het project SLOWSTATION is een onderzoekstation op kamerformaat dat dient om straks op diverse posten in ’t stad, ook met inbreng van andere kunstenaars een videoverslag te doen dat als onderwerp vertraging heeft.
Het wil verslag doen van die dingen waar wij meestal aan voorbij gaan.

U bent van harte welkom; de deur staat open van 11 tot 17 uur en u krijgt een woordje uitleg over de organisatie en in het bijzonder over dit project.








PLAATS / VERPLAATSEN



























van 11 maart t/m 5 april
PLAATS / VERPLAATSEN
een presentatie van:
Filip Verreyke







10-02 9-03

















 Ida Wollens en Bart Verschueren werken tijdens deze expo beurtelings aan eenzelfde schilderij op groot formaat. Dit vitrineproject verschuift de aandacht van het afgewerkte schilderij naar het daaraan voorafgaande proces.

Beide kunstenaars neigen in hun individuele werk naar een zeker vorm- en kleurenexperiment, met als basis een beheerst chaotische gelaagdheid. De uitwerking van hun schilderijen verschilt echter sterk. Ida werkt via toevoegingen en uitsparingen systematisch naar een eindbeeld toe waarin geometrische vlakken de overhand nemen, al dan niet berustend op van zijn boodschap ontdane symboliek; Bart behandelt zijn doeken eerder als sculpturen, en zorgt voor een meer organisch karakter. Hij doelt er op zijn werkwijze zelf bloot te leggen door ter plaatse losse doeken te beschilderen en onafgewerkt achter te laten.

Van 10 februari tot 8 maart kan u de evolutie van hun werk volgen in Salon2060. Op 9 maart vindt de vernissage annex finissage plaats, waarbij enkele tussenstadia van het werk getoond zullen worden.

SPACE #21















van 10 december t/m 18 januari 

Space #21 is het resultaat van experimenten met de representatie van ruimte in de werkelijke ruimte. In dit werk wordt een schilderij van een virtuele ruimte, die de zwaartekracht lijkt te vermijden (voorwerpen zweven, er is geen vloer, etc.), geplaatst in de werkelijke ruimte van Salon2060. Het schilderij wordt zo geplaatst dat zij de representatie nabootst. Het wordt zelf een object in de (virtuele)ruimte die zij creëert.


MU QIN HE MU QIN


MARIEKE PAUWELS
11 november tot 8 december

Tapete Outono


Annemie Bogaerts 
van 13 oktober tot 10 november 
materialen: nigerzaad & hout

Distance-Courage


Annemieke Fanoy   

van 10 september tot 9 oktober 2012 ( opening zaterdag 15 september om 16.00 uur)

Het is het resultaat van een intens onderzoek in een leeg zwembad dat ze gebruikte als laboratorium van waaruit zij verslag doet van de bijna rituele handelingen van schoonmaken , ordenen en opbouwen . Het is een totaal kunstwerk geworden bestaande uit scharnierende houten structuren door de SALON2060 ruimte die refereren aan de maat van een zwemmer en de golfslag van het water.

AXIS OF THE SWIRL


























van 2 mei tot 16 juni
Lotte Geeven installeert diagonaal door de ruimte van SALON2060 een 7 meter lange speervormige as bestaande uit gekleurde houten fragmenten die deze negentiende eeuwse ruimte doet kantelen en uit haar balans haalt.